שיפוץ באוהאוס

שיפוץ באוהאוס

מבני הבאוהאוס מתאפיינים בצורניות חוקתית פשוטה וסדרתית. 

המבנים מאופיינים במושג אשר טבע אותו האדריכל לה קורבוזיה "מכונת מגורים". 

וככזה כן הוא, מבנה אשר משמש בראש ובראשונה מקום מגורים ולא מקום להתפארות בפני מכרים, שכנים, משפחה וכו" על "המילה האחרונה" בתחום הבניה. 

אדריכלי הבאוהאוס הבינו אלמנט מאוד פשוט... אנו חיים בבית. 

אני בטוח שרובכם תסכימו שאין זה יהיה נוח לחיות במוזיאון הלובר אשר בפאריז. 

וכמה מכם אמרתם את המשפט הכה מפורסם" בית זה לא מוזיאון". 

יש הגיון צרוף מאחורי תפיסה רעננה זו. 

הבית צריך להיות מאופיין בחלוקת גרידים סכמאתית ומאוד ברורה ושימושית. 

ז"א שחדר האירוח יהיה קרוב לחדר המטבח ולפינת האוכל. אין שום הגיון אדריכלי והומאני שהחללים האלו ייחצו ע"י חדרי שירות למיניהם אשר מפריעים בראש ובראשונה לזרימה האדריכלית, ובתורם לשימוש האישי במבנה. 

בית נועד לשימוש אישי, בדיוק כפי שאנו רוכשים חליפה התפורה בדיוק למידותינו כך המבנה חייב להיות תפור לצרכינו האישיים. 

מבני הבאוהאוס מתאפיינים בהגיון משולב  זה אך יחד עם זאת משוללים כל תפיסה משעממת שכן אומנם הם שימושיים ביותר אך יחד עם זאת מקושטים בחזיתות המבנים בעיטורי טבע אשר לקוחים מסגנון האומנות "אר- דקו". 

על מנת ללמוד סגנון זה, די שנפסע ברחובות ת"א, רחובות אלנבי, מונטיפיורי, בלפור, שינקין ועוד יספקו לנו מסע היסטורי מרגש ומעניין.  

כולנו זוכרים את סרטי קום המדינה כגון: " אלכס חולה אהבה" אשר שם ניתן לראות בצורה יוצאת מן הכלל סגנון בניה מרשים זה. 

המרפסות הישרות אשר משקיפות אל הרחוב ובנויות בגובה של +0.60-0.80 ס"מ מקו האדמה. סגנון בניה זה מחבר אותנו אל האנושיות והחום אשר מוקרן ממנה. 

דמיינו לעצמכם את ת"א בתחילת שנותיה. 

מרפסות בטון בנויות בקווים ישרים בעלות מעקות ברזל. תריסי עץ במפתחים רחבים וגבוהים וזוג אשר עומד במרפסת ומשוחח עם השכנים מבעד למרפסת השנייה. 

אין ספק שסגנון בניה זה גורם לחום פנימי. 

סגנון בניה זה עשוי להתאפיין בשימוש האישי שלנו במפתחים רחבים וישרים. 

שילובי חומרים שונים ומיוחדים כגון: שילובי בטון ומתכת, לעיתים ניתן גם לעשות שימוש במתכת מתועשת, דבר אשר עשוי לקחת" אותנו אל סגנון ההיי טק המודרני. 

אך מה אם נעשה שימוש בחומרים חמים לכאורה בשימוש מתועש. כגון: חיפוי קיר בפרווה סינטטית לסלון ביתנו. 

אני בטוח שהשכנים ירימו גבה למראה זה. 

השימוש הקלאסי הוא לבני סיליקט על קיר מסוים בחלל המבנה. מראה הלופט הניו יורקי בהחלט עונה על הגדרת הבאוהאוס. 

לופט רחב ידיים יקבל פרשנות מיוחדת תחת שרביט הבאוהאוס במפתחי חלונות רחבים אשר ישטפו את החלל באור טבעי. קיר לבני בריק (bricks )או סיליקט ומרצפות טרצו. 

 הימים בהם מבנים אלו היו שטופים בתאורת פלורוסנט חלפו מן העולם בדיוק כמו מוכרי הקרח והנפט אשר כיכבו בתקופה זו בת"א הקטנה. ובמקומם אנו נהנה ממגוון תאורה חכמה אשר תאיר את הבית בצורה שימושית ואווירתית כאחד. וכמובן מפתחי מעבר בין החללים אשר נותנים חופש פנימי ואת התחושה ללכת יחף על רצפת המבנה. 

חשוב להבין שסגנון בניה אינו מוגבל לבניית מעטפת הבית אלא הוא זה אשר נוגע במעטפת תחושותינו והוא זה אשר בונה את מעטפת ליבנו. 

סגנון הבניה הנ"ל אינו חורג מגבול הטעם הטוב בשל החוקיות הצורנית שלו אשר זועקת בכל כוחה " השתמשו בי" , סגנון הבניה חף מכל מנאירות קישוטיות ומגובבות כגון: סגנון הבארוק ואר- נובו. 

אומנם ת"א היא מעוז הבאוהאוס העולמי אך סגנון זה טבוע בלב כולנו, שכן אנו מעוניינים לעשות שימוש פונקציונאלי בביתנו ואין ספק שהמענה אשר סגנון זה מספק לנו עונה על מירב צרכינו.